Portalul de eficienta

Masini electrice – da sau nu?

Masini electrice - da sau nu?

Digi24 HD a repetat experimentul CEZ Romania cu una dintre masinile electrice din parcul nostru auto, pe ruta Bucuresti – Pitesti. Colegul nostru Marius Trache, de la Serviciul Transporturi, a stat in dreapta si a oferit detalii tehnice.

Spre deosebire de experimentul realizat de Cabral si Martin Zmelik (CEO CEZ Romania), despre care v-am povestit aici, jurnalistul Catalin Balan a testat ce poate face masina electrica si in conditii de autostrada. Vedeti mai jos cum a fost calatoria lor.

Pentru a incuraja mobilitatea electrica, CEZ ofera in mod gratuit „plinuri electrice” pentru toti posesorii de autovehicule electrice care le solicita la statiile de incarcare din Craiova si Pitesti. De la punerea in folosinta, la sfarsitul anului 2015, in statiile de incarcare CEZ au fost facute plinuri de peste 1000 kW de catre 55 de soferi de autoturisme full-electric si hibrid.

In plus, cele doua masini electrice din flota auto CEZ, rulate de angajati, au inregistrat un total de aproape 8000 km de la inceputul acestui an pana in prezent.

Cele doua statii sunt conectate la reteaua trifazica si au posibilitatea de incarcare rapida a autovehiculelor cu conector Type2, furnizand o putere de incarcare rapida de 22 kV sau lenta cu o putere de 2,4 kV. Majoritatea autovehiculelor cu propulsie electrica au un timp de incarcare de 80% din capacitatea bateriei in regim rapid, de cca 30 min sau in regim normal de 4-6 ore.

In Romania

In ultimii 2 ani, in Romania, a crescut semnificativ interesul pentru mobilitatea verde, in special pentru achizitia masinilor electrice, full-electric sau hibrid.

Piata in cifre:

  • 0,6% din totalul autoturismelor noi comercializate la nivel national in perioada ianuarie-februarie 2016 sunt autovehicule ecologice;
  • 495 autovehicule electrice si hibride noi au fost vandute in Romania in anul 2015, mai mult decat dublu (110%) fata de anul 2014;
  • 45 de statii de incarcare se gasesc in tara noastra, 20-22 unitati in Bucuresti, restul in marile orase ale tarii.

Sursa cifre: APIA

Chiar daca tendinta actuala este de a incuraja transportul prietenos cu mediul inconjurator, Romania este inca in urma in privinta infrastructurii, comparativ cu alte tari.

E-mobilitatea la nivel international

Un raport al Agentiei Internationale pentru Energie, din 2016, arata ca sprijinul prin politici publice si progresul tehnologiei au determinat depasirea pragului de 1 milion de masini electrice vandute in 2015, la nivel international. Cota de piata a depasit 1% in 7 tari, iar China a trecut de SUA in ceea ce priveste vanzarile. Raportul arata ca vanzarile si dezvoltarea infrastructurii au crescut cu 70% in drumul spre atingerea obiectivelor critice de limitare a emisiilor de carbon din sectorul transporturilor.

Masinile electrice au in continuare 0,1% din cota de piata la nivel international, dar depasesc 1% din flota a 7 tari, inclusiv China, care si-a triplat numarul de unitati in anul 2015.

Norvegia a avut cea mai mare crestere a flotei de masini electrice, inregistrand un plus de 23%, urmata de Olanda, cu 10%, Suedia, Danemarca, Franta, China si Marea Britanie, in timp ce in SUA s-a inregistrat un declin pana la 0,7%.

In anul 2015, la nivel mondial, numarul statiilor de incarcare a crescut cu 71%, dintre care 63% mai multe statii cu incarcare rapida.

Raportul arata ca facilitatile si stimulentele pentru posesorii de masini, reducerea costurilor pentru baterii odata cu avansul tehnologiei, precum si dezvoltarea infrastructurii prin cresterea numarului de statii de incarcare, reprezinta premise clare pentru dezvoltarea acestui sector in viitorul apropiat si atingerea obiectivelor privind poluarea si limitarea schimbarilor climatice.

Tintele Agentiei sunt ambitioase, programul „20 pana in 20”, inseamna 20 de milioane  de masini electrice pana in anul 2020 la nivel global, in vreme ce Declaratia de la Paris pe Electro-Mobilitate isi propune o tinta de 100 de milioane de masini electrice si 400 de vehicule electrice pe doua sau trei roti, pana in anul 2030.

Prin cele doua experimente pe care vi le-am prezentat, am lansat o idee excelenta de dezbatere si, de ce nu, o idee pentru autoritatile din Romania sa se implice activ in dezvoltarea infrastructurii de statii de alimentare. 

Sursa: IEA

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn